A szűkös büdzsé és a kockázatkerülés okán egy újonnan alakult könyvelőirodában kezdetben jellemzően a könyvelőiroda-vezetőre marad, hogy „marketingezze” a cégét. Később, ahogy – szerencsés esetben – növekszik a vállalkozás, egyre több feladatra egyszerűen nem marad kapacitás, illetve maga a marketingtevékenység is egyre összetettebbé válik, amire az időn kívül szaktudás sincs feltétlen. Ilyenkor kell „észnél lenni”, és mielőtt belefulladunk a munkamennyiségbe, vagy eredménytelenné válik a marketingünk, újragondolni cégünk működését.
Három út áll ilyenkor a könyvelőiroda előtt:
- kiszervezi teljes marketingtevékenységét egy ügynökségnek,
- a könyvelőiroda vezetője vagy más erre dedikált munkatárs folyamatos figyelme mellett egyes marketing-szakterületekre megbízási szerződéssel különböző specialistákat bíz meg,
- felvesz egy (vagy több) alkalmazott marketingest.
Természetesen e három pont kombinációja is lehetséges, sőt, talán ez a legéletszerűbb. És persze ott a negyedik verzió, amikor nem változtatunk semmin, a könyvelőiroda-vezető, mintha még mindig egy most induló „garázscége” lenne, maga végez minden szakmai és marketingtevékenységet, erején és szaktudásán felül, ameddig bírja…
Annak eldöntése, mikor jön el a pont, hogy alkalmazunk egy marketinges kollégát, és/vagy alvállalkozókat bízunk meg különböző feladatokra, függ attól, hol tart a vállalkozásunk a növekedésben, de attól is, mennyire összetett a marketinggépezetünk, és például mit szeretnénk mindenképpen mi magunk elvégezni (vagy épp ellenkezőleg: mihez nem értünk egyáltalán, amiben egyértelműen segítségre szorulunk).
„Mire jó” tehát egy marketinges munkatárs, azaz milyen feladatokat tud átvenni tőlünk, vagy miket tud hozzátenni a működéshez, amit eddig nem is csináltunk – címszavakban:
- piackutatás,
- kampánymenedzsment,
- közösségi marketing,
- riportolás,
- szövegírás,
- alvállalkozók menedzsmentje,
- egyszerűbb kreatívok készítése
- stb.
Fontos leszögezni, hogy olyan marketingest nem fogunk találni, aki egyszemélyben az összes fenti felsorolt feladatokhoz ért, ráadásul magas szinten. Mint minden szakterületen a marketingben is vannak kreatívabb és analítikusabb szemléletű szakemberek. Azt tehát a cégvezetésnek kell végiggondolnia, milyen típusra van szüksége a vállalkozásnak. Ha a könyvelőiroda-vezető kreatívabb, akkor maga mellé inkább elemző alkatra lesz szüksége, és fordítva.
Azokra a feladatokra pedig, amire szükségünk van, de sem a cégvezető, sem pedig a marketinges kolléga/kollégák nem jártasak benne, alvállalkozókat kell keresnünk. A weboldalépítés, a keresőoptimalizálás, a videós-fotós-vágó tevékenység, a marketingautomatizálás tipikusan ilyen szakterületek.
A témáról részletes cikket olvashat a februári Adózás/Számvitel szaklapban.