Vajon a a NAV milyen szempontok alapján ítéli meg a számla hitelességét kapcsolt vállalkozások esetében?
Ha az adózó kapcsolt vállalkozásától befogadott számla alapján igényel vissza áfát, feltétlenül számíthat arra, hogy az adóhatóság kapcsolódó ellenőrzést végez a számla kibocsátójánál. Az esetek többségében a revizorok abból a feltételezésből indulnak ki, hogy a számla tartalmi hitelessége megkérdőjelezhető.
Amennyiben a számla olyan terméket vagy szolgáltatást foglal magában, amely más piaci szereplőtől is minden további nélkül megvásárolható, illetve megrendelhető lett volna, akkor a kapcsolt vállalkozástól való beszerzés, megrendelés a revizorok szemszögéből nézve eleve „gyanús”.
Tapasztalataim szerint az ellenőrök kiemelt figyelmet fordítanak annak vizsgálatára, hogy a számla kibocsátója rendelkezett-e a teljesítéshez szükséges tárgyi és személyi feltételekkel, valamint a teljesítést milyen dokumentumok támasztják alá.
Ha a számla szolgáltatást foglal magában, az ellenőrzés mindenképpen törekedni fog annak tisztázására, hogy a teljesítéshez szükséges tevékenységeket kik végezték, rendelkeztek-e a szükséges képesítéssel, képzettséggel és egyéb kompetenciákkal.
Tegyük fel, hogy a számlázott gazdasági esemény informatikai szolgáltatás, a számla befogadója által már használt számítástechnikai programok fejlesztése. A kapcsolódó vizsgálat során a revizorok valószínűleg a következő körülmények tisztázására fókuszálnak:
- Kik irányították a fejlesztési tevékenységet?
- Kik végezték a programfejlesztést?
- Milyen iskolai végzettséggel rendelkeznek?
- Milyen továbbképzésekben (pl. iskolarendszerű képzések, tanfolyamok stb.) vettek részt?
- Milyen szakterülete(ke)n tudnak igazolni gyakorlatot?
- Milyen szakmai előéletet tudnak felmutatni?
- A számla kibocsátója rendelkezik-e a fejlesztés folyamatát és eredményét rögzítő dokumentációval?
- A továbbfejlesztett program létezése megállapítható-e?
- A továbbfejlesztett program működőképes-e?
- A számla befogadójánál a továbbfejlesztett program használata megvalósult-e?
Az adóhatóság jogosult a tényállást saját maga által meghatározott mélységben vizsgálni.
Az áfalevonásból eredető adókockázat mérséklése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani a teljesítés dokumentálására, valamint arra, hogy az ellenérték a szokásos piaci árnak megfeleltethető legyen.
Léteznek olyan tényállási elemek, amelyek vizsgálatára az adóhatóság kiemelt figyelmet fordít, és ezek bizonyítottsága esetén megtagadja a számlabefogadó áfalevonási jogát. Ilyenek például:
- a gazdasági racionalitás hiánya,
- a tényleges gazdasági kockázat hiánya,
- kismértékű haszonkulcs alkalmazása,
- adóminimalizálásra való törekvés,
- személyi összefonódások kimutathatósága,
- a gazdasági esemény nem független felek közötti jellemzőkkel bír,
- a teljesítéshez szükséges személyi, tárgyi feltételek hiánya,
- a dokumentáció hiánya,
- a számla kibocsátója nem fellelhető, utólag levizsgálhatatlan vállalkozás,
- a számlakibocsátó képviseletére jogosult személyek elérhetetlenek,
- a számlakibocsátó nevében eljáró személy nem rendelkezett jogszerű meghatalmazással,
- a gazdasági eseményekben résztvevők nem rendelkeznek információkkal a számlában foglalt gazdasági eseményről, annak részleteiről nyilatkozni nem tudnak,
- egyetlen kereskedői kapcsolat jelenléte (pl. az adózó kizárólagos beszállítója egy kapcsolt vállalkozásnak).