Az adóhatósági szankciók között régóta fellelhetők olyan nem bírság típusú intézkedések, amik fokozhatják a „feketegazdaság” ellen folytatott küzdelem eredményességét. Az engedély (például adószám) nélkül folytatott tevékenységek esetén így például lehetőség nyílik a tevékenység eszközének, illetve az árukészletnek a lefoglalására.
Az intézkedés szorosan összefügg a vonatkozó mulasztási bírság szankcióval, tehát a lefoglalt értékek az ott előírt mulasztási bírság fedezetét képezik. Az intézkedés indoka egyértelműen az, hogy a felderített jogsértő (aki egyébként az adózás szempontjából eddig is „nem létezőnek”, azaz kontárnak, „fantomcégnek” minősült) legalább a jogerősen kiszabott bírságot fizesse meg.
Bár az intézkedés jogossága nehezen vitatható, a törvény több garanciális „féket” is megfogalmaz, hogy még a jogszabálysértő személyt se érje aránytalanul nagy kár. Így például nem lehet lefoglalni a romlandó árukat, továbbá az élő állatokat.
Tehát ha az adóhatóság a természetes vagy nem természetes személy adózó terhére egyéni vállalkozói tevékenység bejelentéséhez, cégbejegyzéshez kötött tevékenység vagy adóköteles tevékenység adószám hiányában történő végzése miatt mulasztási bírságot szab ki, a bejelentés vagy cégbejegyzés nélkül folytatott tevékenység eszközét, termék-előállítás esetén annak eredményét, az árukészletet a kiszabott bírság összegének mértékéig, annak biztosítékaként lefoglalhatja, és erről a mulasztási bírságot kiszabó határozatban rendelkezik.
Az EKÁER-rendszerbe történő bejelentési kötelezettség elmulasztása, nem a jogszabályoknak megfelelő teljesítése esetén kiszabott mulasztási bírság szankcióval összefüggésben az Art. előírja, hogy az igazolatlan eredetűnek minősülő fuvarozott termék a bírság összegének mértékéig lefoglalható, melyről a bírságot kiszabó határozatban rendelkezik az adóhatóság.
A lefoglalásnál két hatósági tanú jelenléte szükséges, az intézkedésről jegyzőkönyvet kell felvenni és határozatot kell hozni. Vagyis az adóhatóság a lefoglalt ingóságot zár alá veheti vagy az adózó költségére elszállíttatja és megőrzi.
Az intézkedést az adóhatóság a bírságot kiszabó határozatával egyidejűleg – esetenként akár a helyszínen is – kihirdetés útján közli az adózóval, és a határozat fellebbezésre tekintet nélkül azonnal végrehajtható. (Az érintett adózói kör ismeretében nyilván nem lenne értelme a bírságolásról és a lefoglalásról napok vagy hetek múltán határozatot hozni…)
Tehát a NAV a mulasztási bírság kiszabásáról hozott határozatot a jelen lévő adózóval vagy annak jelen lévő képviselőjével, meghatalmazottjával, foglalkoztatottjával vagy a termék fuvarozását végző személlyel kihirdetés útján közli. A határozat a közlés időpontjától kezdve fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható.
Az adóhatóság a biztosítékként lefoglalt ingóságokat a végrehajtásra vonatkozó szabályok szerint értékesíti, ha az adózó a mulasztási bírságot a határozat közlésétől számított 15 napon belül nem fizette meg. Az értékesítést követően a lefoglalt vagyontárgy ellenértékéből a mulasztási bírság, valamint a meg nem fizetés miatt az értékesítésig felmerült késedelmi pótlék összegét, továbbá a végrehajtás költségeit kell levonni, és csak a fennmaradó összeg jár vissza az adózónak.
További jogkövetkezményekről olvashat Dr. Kovács Ferenc Adóeljárási jogszabályok (Art., Air., Avt.) magyarázata című szakkönyvében.