Az üzleti év vége a könyvelőváltások időszaka is, azonban ez számtalanszor úgy történik meg, hogy az új könyvelő nem kapja meg a nyitáshoz és a további könyveléshez szükséges adatokat. De kitől is kellene ezeket megkapnia? A cég rendszeresen felteszi a kezét; intézze az átadás-átvételt egymás közt a régi és az új könyvelő.
Ha belegondolunk, a könyvelőváltás csak egy apropó az elmúlt időszak komolyabb bemutatására, valójában minden üzleti év végére vonatkozóan szükséges lenne egy korrekt dokumentációt készíteni és azt átadni az ügyfélnek. Hiszen a mérlegdossziénak az volna a szerepe, hogy összefoglalja az eltelt üzleti évet.
Mit is „illene” összeállítani a mérlegdossziéban?:
- beszámoló – mérleg, eredménykimutatás, szöveges magyarázatok az elfogadásra szánt formában és olyan részletező adatokkal, amely alapján könnyen megállapítható volt, hogy mely egyedi főkönyvi adatokból állt össze egy adott mérleg vagy eredménykimutatás sor;
- végleges főkönyvi kivonat;
- immateriális javak és tárgyi eszközök leltárai és mozgástáblái;
- befektetett pénzügyi eszközök – függetlenül azok jellegétől, azaz kölcsönügyletek, részesedések vagy egyéb hosszúlejáratú céllal keletkezett követelések – létét és értékelését alátámasztó adatok, számítások, azok értékét és év közbeni változását alátámasztó dokumentumok;
- készletekről felvett leltárak és a hozzá kapcsolódó kiértékelések:
- készletekhez kapcsolódó értékvesztések elszámolása,
- leltáreltérésekkel kapcsolatos dokumentumok,
- saját termelésű készletek bekerülési értékének meghatározásához kapcsolódó számítások (azaz befejezetlen, kész- és félkésztermékek utókalkulációja),
- árukhoz kapcsolódó összehasonlító jellegű mutatók számításai (forgási sebesség, haszonkulcs, árrészszint stb.),
- közvetített szolgáltatások egyedi nyilvántartása;
- követelések leltára és azok létét és értékét alátámasztó dokumentumok – különös tekintettel:
- vevői egyenlegek és azokhoz tartozó alátámasztások és visszaigazolások,
- adott kölcsönök nyilvántartásai, hozzájuk kapcsolódó kamatszámításokkal,
- adott letétek, kauciók alátámasztása,
- értékvesztések analitikus nyilvántartásai,
- behajthatatlanság vagy más ok miatt kivezetett követelések könyvelését alátámasztó dokumentumok;
- pénzeszközök leltárai;
- aktív és passzív időbeli elhatárolások leltára, az értékeket alátámasztó számítások és dokumentumok (számlák) másolatai;
- saját tőkét alátámasztó számítások, táblák;
- céltartalék képzésére és feloldására vonatkozó dokumentumok és hozzájuk kapcsolódó számítások;
- kötelezettségek leltára, besorolása és azok létének tényét és értékét alátámasztó dokumentumok – különös tekintettel:
- szállítói egyenlegek és azokhoz tartozó alátámasztások és visszaigazolások,
- kapott hitelek és kölcsönök nyilvántartásai, hozzájuk kapcsolódó fontosabb kiemelésekkel (pl.: tartási vagy megújítási feltételek) és kamatszámításokkal,
- kapott letétek, kauciók alátámasztása,
- lízingügyletek egyedi nyilvántartása,
- munkavállalókkal szembeni, illetve jövedelmekkel kapcsolatos kötelezettségek (bér és egyéb) részletezése, alátámasztása,
- tulajdonosokkal kapcsolatos elszámolások nyilvántartása,
- különféle hatóságokkal (adóhatóságokkal, vámhatósággal) kapcsolatos egyeztetések;
- garanciális visszatartások, jólteljesítési garanciák érvényesítéséhez kapcsolódó dokumentumok (megállapodások, elszámolások) másolatai;
- a teljes üzleti évre vonatkozó adószámítások, a leadott adóbevallások, illetve kapcsolódó analitikus nyilvántartások – természetesen minden olyan adónemben, amelyben az ügyfél érintett;
- az eredmény meghatározásához tartozó számítások, ellenőrzések, felosztások, kalkulációk;
- támogatásokkal kapcsolatos határozatok, elszámolások;
- forgalomhoz kapcsolódó engedmények (bónusz, rabatt) nagyságát meghatározó számítások;
- káreseményekkel, biztosítással kapcsolatos elszámolások, dokumentumok;
- különféle értékelésekhez és átértékelésekhez kapcsolódó számítások, engedményezések;
- kivételes nagyságú vagy előfordulású bevételnek, költségnek, ráfordításnak számító tételek alátámasztása;
- főkönyvi kartonok;
- a cég működésének elemzése különféle – az ügyfél számára érthető – táblázatokkal (pl. árrésszámítás, készletmozgások stb.) és grafikonokkal.
Természetesen ezeknek a dokumentumoknak az összegyűjtése, összerendezése nem csupán egy röpke órás feladat. Egy ilyen összeállítás a könyvelő működési rendszerének a része kell, hogy legyen, hiszen ezek a dokumentumok csak előre meghatározott, a könyvelésnél standardizált rendszerből nyerhetők ki.