A promóciók és nyereményjátékok szervezése igen szerteágazó, melyhez
elengedhetetlen a jogszabályi környezet ismerete. Cikkünkben a leggyakrabban
előforduló marketingakciók adózását foglaljuk össze az Szja törvény ide
vonatkozó rendelkezései alapján.
Mielőtt az egyes juttatásokra térnénk, fontos megemlíteni, hogy az Szja törvény szabályait abban az esetben kell alkalmazni, ha a juttatásban magánszemély részesül, azaz a vásárlásról szóló számla a magánszemély, és nem a cég nevére szól.
Adómentes üzletpolitikai célú juttatások
A forgalomnövekedést ösztönző juttatások közül legnépszerűbbek az ún. üzletpolitikai célú akciók, melyek többnyire szja kötelezettség nélkül lebonyolíthatók. Az ide vonatkozó keretszabály az Szja tv. 1. sz. mellékletének 8.14 pontjánál található.
A szabály így szól: a nem pénzben kapott juttatások közül adómentes a kifizető, kifizetőnek nem minősülő külföldi személy által
- üzletpolitikai (reklám) céllal magánszemélyek széles körében nyilvánosan meghirdetett kampány keretében, a juttatás feltételének – ha az nem vetélkedő, nem verseny és nem a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó sorsolás eredménye – megfelelő magánszemély számára adott
- árengedmény,
- visszatérítés vagy áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény, ideértve, ha az – megjelenési formájától függetlenül – árura vagy szolgáltatásra váltható érték;
- üzleti forgalmának növelése érdekében valamely termék megismertetése céljából adott áruminta, azzal, hogy árumintának minősül a képviselt termék olyan jellemző kisebb része vagy mennyisége, amely kizárólag a képviselt termék bemutatására szolgál, és amely fizikai állapotánál, vagyoni értékénél fogva tartós használatra és más cél elérésére nem alkalmas.
Ez az adómentes rendelkezés egyaránt vonatkozik a kifizetőre és kifizetőnek nem minősülő külföldi személyre is az ajándék értékére vonatkozó korlátozás nélkül. A kifizető fogalmát az Art. értelmező rendelkezései között találjuk meg. [Art 7. § 31. pont]
Az ajándék skálája igen széles; egy szelet csokoládétól egészen az autó juttatásig, összegbéli korlátozás nélkül adható.
Nem minősül adómentes marketingakciónak a juttatás, ha az vetélkedő, verseny díja, illetve a szerencsejátékokról törvény hatálya alá tartozó sorsolás eredménye, azaz ajándéksorsolásból származik a nyeremény. Továbbá nem mentes az adó alól az üzleti, szakmai kapcsolatok keretében adott ajándék sem, ha az nem áruminta vagy sportrendezvényre vagy kulturális intézménybe szóló belépő. A felsorolt kategóriák mindegyike adókötelezettséget eredményez, melyekre a törvény nyereményekre, valamint az egyes meghatározott juttatásokra vonatkozó, rendelkezéseit kell alkalmazni.
A szerencsejáték szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó ajándéksorsolás az Szja tv. 76. §-a szerint adózik. Ez azt jelenti, hogy a kifizetőnek az ajándék értékének 1,18-szorosa alapján 15% szja fizetési kötelezettsége keletkezik. Ez esetben szocho kötelezettséggel nem kell számolni.
A nyereményből származó jövedelmekre vonatkozó szabályok az irányadók a bárki számára azonos feltételekkel meghirdetett vetélkedőn, versenyen nyert díj adózására, feltéve, hogy a nyeremény nem pénz, hanem például egy okostelefon, laptop, éttermi, szállodai vendéglátás, de lehet utalvány vagy akár egy bankkártya is. [Szja tv. 76. § (5)]
Amikor a nyeremény nem adómentes, nem üzleti ajándék és nem tartozik a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény hatálya alá sem, de üzletpolitikai, reklám célú juttatás, akkor az egyes meghatározott juttatásra vonatkozó szabályok az irányadók. Ide tartozik például az a promóciós játék, amikor a nyeremény nem vásárláshoz kapcsolódik, hanem a cég vagy egy termék/szolgáltatás népszerűsítését szolgálja. [Szja tv. 70. § (6) bekezdés d) pontja]
Abban az esetben, ha a juttatás adóköteles, de a juttató az Art. értelmében nem minősül kifizetőnek, mert például az ajándék egy külföldi társaságtól érkezik, az ajándékban részesülő magánszemélynek kell az adót megfizetnie. Ez esetben a jövedelem egyéb jövedelem kategóriába tartozik, mely után 15% szja és 15,5% szocho fizetési kötelezettsége keletkezik a magánszemélynek. A juttatás negyedévét követő hó 12-ig adóelőleget kell fizetni a bevétel 87%-a után – mivel a szocho-t a magánszemélynek kell megfizetnie –, és a külföldről postázott jövedelmet az adóbevallásban is fel kell tüntetni.
Szintén egyéb összevonás alá eső jövedelemnek minősül a pénzkifizetés, mely ha kifizetőtől származik, a jövedelem után a kifizetőnek kell a szocho-t megfizetnie.
Amennyiben a marketingakciók, promóciók, és egyéb üzletpolitikai (reklám) célú juttatások adózásáról többet szeretne megtudni, ajánlom figyelmébe az ADÓZÁS/SZÁMVITEL című havilap októberi számában megjelenő írásunkat.